14 місяців. 120 міст. $3 мільярди. Що таке Bird?
Електросамокати – суперечливий бізнес. Але не чекайте, що засновник Bird (укр. Пташка) Тревіс Вандерцанден буде вибачатись за щось.
Перші 10 “пташок” приземлились у Санта Моніці, Каліфорнія у вересні 2017. За якихось кілька днів ця міграція стала виглядати як нашестя: “пташки” розсіялись по тротуарах і велосипедних доріжках, а на набережній Веніс Біч десь 250 електросамокатів просто стояли собі з інструкціями, як їх орендувати через додаток. Ніхто не запрошував Bird до Санта Моніки. Не було законів, які б забороняли (чи дозволяли) бізнес типу Bird. Це була сіра зона для компанії Вандерцандена.
Вандерцанден сконтактував з мером міста, щоб врегулювати трафік і парковку електросамокатів в Санта Моніці, але той не пішов на зустріч і відправив Тревіса до інших посадовців. І наступив хаос. Жителі міста випробовували “пташок” на тротуарах, підлітки ігнорували правила дорожнього руху, пішоходи кіпішували через викинуті на тротуарах самокати. Ставались аварії, серйозні травми голови, бо при швидкості їзди до 25 км за годину небагато людей подумало про шоломи. Були протести. А потім контрпротести.
Іншими словами, все йшло більш менш за планом. “Пташки” стали культурним феноменом. Ось що каже про це Девід Сакс, інвестор компанії: “Бьорд – це класичний приклад стартапу, який виглядає як іграшка і люди спочатку недооцінюють його. Але цей дешевий транспорт ідеальний для міст”. Тому Bird злетів так різко, як мало який інший стартап. І може стати компанією з найшвидшими темпами росту в історії. Порівняйте: вартість Бьорд досягла 2 мільярдів доларів менше, ніж за рік, тоді як Airbnb оцінили в 1 мільярд приблизно через 3 роки, а Uber – взагалі через 4.
За перші 14 місяців “пташки” приземлились в більше, ніж 120 містах в США і в цілому світі (в тому числі в Парижі, Мехіко, Антверпені, Лондоні та Тель-Авіаі). Було більше 10 мільярдів поїздок. І компанія швидко добереться ще до сотні міст, бо на її фінансування виділено 415 мільйонів доларів.
Для використання потрібно встановити додаток Bird. Ціна за оренду “пташки” $1 + $0.15 за кожну хвилину подорожі. А коли закінчуєш поїздку, колеса блокуються і ти залишаєш самокат будь-де для будь-кого.
Організація рандомного транспортування – непроста штука. Bird транспортує електросамокати з Китаю, потім інсталює міні комп’ютер, щоб під’єднати самокат до софтверної платформи компанї. Після такої модифікації компанія може бачити, де знаходиться кожна “пташка”, може блокувати і розблоковувати колеса і мотор, знижувати швидкість самокату дистанційно. І кожну ніч група “зарядників” збирає електросамокати по всьому місту, заряджає їх і доставляє до спеціальних “гнізд”, де всі бажаючі їх можуть знайти зранку по дорозі на роботу/навчання.
Але як з’явилась ідея електросамокатів? Напевно для Вандерцандена все почалось ще в дитинстві. Бо його мама працювала водієм автобусу і малому Тревісу часто доводилось проводити вечори в дорозі. “Я пам’ятаю, як слідкував за тим, як мама водить, як працює громадський транспорт і як розробляються маршрути”. А ще Тревіс спостерігав, з яким напруженням працювали водії, щоб бути на зупинках ідеально за розкладом. Тоді, як інші діти бавились у відеоігри, Вандерцанден виявляв недоліки траспортної системи. Так і народилась амбіція, яка з часом перетворилась на справжню місію: повністю змінити умови міського транспортування. А самій ідеї електросамокатів Тревіс Вандерцанден завдячує зимовим святам, які він провів зі своєю сім’єю. На Різдво 2016 він подарував своїм дочкам (яким було 3 і 5 років) велосипеди і весь день вчив малих, як на них кататись. Але на наступний день дівчатка з самого ранку просили покататись на самокатах, які в них були вже давно. Вони забули про новенькі, блискучі велосипеди, але не перестали любити самокати. Тоді до Вандерцандена прийшла думка: якщо до самокату під’єднати мотор, може його полюблять і дорослі?
Вандерцанден знайшов електросамокат для дорослих на Alibaba і замовив декілька. А потім – ще пару, і ще трохи, і ще, поки не знайшов Xiaomi M365. “Я відкрив коробку, і ця штука виглядала так, ніби сам Стів Джобс розробив її”, – згадує Тревіс. Тоді Вандерцанден з дружиною взяли ті самокати на набережну в Сан Дієго. Люди почали обертатись і задивлятись. Всі питали, де вони можуть взяти такий самокат. Так Xiaomi M365 стали першими транспортними засобами Бьорд. А до квітня 2017 стартовий капітал компанії складав 3 мільйона доларів, включаючи заощадження самого Вандерцандена, ну і інших інвесторів, яких Тревіс і його “пташки” переконали взяти участь.
Порядок дій для Bird був завжди і всюди однаковий:
- виявити місто, в якому нема законів, що забороняють електросамокати;
- запаркувати десь купу “пташок”;
- спостерігати, як люди їх обкатують по всьому місту;
- чекати, поки місцеві посадовці дадуть свою відповідь на новомодну транспортну опцію.
Компанія поплатилась за таку сміливість: станом на листопад 2018 приблизно пів мільйона долларів пішло на виплату штрафів, судових зборів; багато “пташок” було спалено, переїхано вантажівками, викинуто в океани і річки, забруднено випорожненнями; сотні самокатів було конфісковано; було отримано численні листи від представників влади з наказами припинити протиправні дії; і, як мінімум, 3 судові позови. Компанію звинувачували в вибитих зубах і зламаних кістках, а ще було повідомлено про два смертельні випадки, пов’язані з електросамокатами (згідно з даними газети The Washington Post).
У відповідь на таку ситуацію Вандерцанден сказав, що він ніяк не виправдовує аварії, травми та смерті, але пропонує глянути на все під іншим кутом: автомобілі вбивають 40 000 осіб щороку в США. Чим менше машин, ти безпечніше стане, незважаючи на всі ризики електросамокатів.
“Наша місія дуже сильна: зменшити кількість машин на дорогах, покращити умови трафіку, зменшити викиди вуглекислого газу. Кожне місто в світі буде мати користь від цього. Вже існує смуга для автомобілів, смуга для пішоходів, але ще недостатньо вкладено в третю смугу… Електросамокати – це тільки початок… Нас цікавить будь-який транспорт, якщо це не автомобіль”, – пояснює Вандерцанден.
А поки засновик Бьорд переконує скептичний уряд в крутості свого транспорту, “пташки” вже здивували світ, стали частиною поп культури, знайшли мільйони прихильників і стали економічно дуже перспективним бізнесом. А Вандерцандену нема за що вибачатись. Він може тільки пишатись тим, що продовжує втілювати своє бачення в життя великих і малих міст по всьому світу.
Будь-який бізнес починається з ідеї, яку обов’язково треба записати, щоб ще раз усвідомити її геніальність 😉 . Найкраще це робити в записник like U
Автор: Will Yakowicz
Адаптований переклад: Настя Кметь
Оригінал статті: https://www.inc.com/magazine/201902/will-yakowicz/bird-electric-scooter-travis-vanderzanden-2018-company-of-the-year.html
Усі права на статтю належать: MANSUETO VENTURES