6 занадто дорогих помилок на старті бізнесу
Як будь-який підприємець-стартапер, Родні Нельсон (простий американський мужчина) потребував крутий веб сайт. Зі своїм братом він започаткував компанію, яка збиралась продавати оригінальні, екологічно безпечні настінні квіткові горщики онлайн. Але з’явились трабли.
“Наш перший веб-сайт не відповідав стандартам хорошого сайту”,- згадує Нельсон, який, до речі, зараз є супер крутим консультантом з бізнес-менеджменту. “Навігація була нікудишня. Покупець мав прокрутити домашню сторінку до самого низу, аж тоді перейти на наступну сторінку, щоб знайти “купити зараз”.
Брати знайшли нового розробника, але і другий їх комерційний веб-сайт був такий собі, а техпідтримка працювала не дуже швидко. “Ми заплатили десь 7000$, а через 6 місяців мали все переробити”, – каже Нельсон. “Другий раз ми заплатили 15000$, сайт нам сподобався більше, але ми всеодно були не в захваті. В результаті за півтора роки ми зробили 4 веб-сторінки поки не вийшла та ідеальна”.
Це не обов’язково має бути веб-сайт, але щось точно дуже дорого тобі обійдеться – це закон Мерфі (“закон підлості”) для стартапів. Здається, існує просто нескінченна кількість способів витратити гроші, тому неможливо завжди це зробити грамотно. Але є декілька частих і дорогих помилок, які можуть потопити новий бізнес. Ми вибрали найнебезпечніші, разом з експертними порадами, як їх уникнути.
Дорога помилка #1: неправильна команда
Білл Олет, головний виконавчий директор центру підприємництва Массачусецького Технологічного Інституту, автор книг “Дисципліноване підприємництво” і “Путівник підприємця”, каже, що вибрати не ту команду – найбільш дорога помилка підприємців, яка приводить до втрати прибутків, часу і морального виснаження.
“Наймати на роботу – це як грати в баскетбол у шкільному дворі: ти можеш набрати в команду своїх друзів, але якщо ти хочеш виграти і продовжувати грати в майбутньому, то мусиш обережно вибирати, з ким грати”, – пояснює Олет.
Вирішальний момент – вибирати людей з найрізноманітнішими скілами. Крім того Олет каже, що “як і у великому спорті, в твоїй команді мають бути люди, які розділяють спільні цінності, можуть довіряти один одному в складних ситуаціях. Тому досвід роботи з твоїми співзасновниками і першими працівниками в стресових умовах набагато важливіший ніж дружба.”
Дорога помилка #2: немудре ціноутворення
“Моя найбільша помилка у першому бізнесі (виготовлення сумок) – встановлення цін”, – каже Сара Шоу, виконавчий директор консалтингової компанії Enterprenette (в Дуранго, штат Колорадо, США). Її помилка найпоширеніша серед виробників товарів.
“Я не розуміла, що з будь-яким одягом чи аксесуарами ти маєш рахувати площу матеріалу, включаючи і втрачений матеріал”, – пояснює Сара. Не знаючи точних витрат, вона не могла правильно визначити ціну своїх товарів.
“Я думала, що типу все треба множити на два, але це зовсім неправильно. Насправді, від витрат до оптового продажу – 2,5-разова націнка, яка покриває маркетинг, оренду шоуруму і решту витрат. До кінця другого року ведення бізнесу Шоу витратила власних $100,000. Отака ось недешева помилка.
Дорога помилка #3: чекати ідеального продукту
Коли в тебе є бомбезна ідея, то нормально хотіти представити її світу у повністю готовому вигляді. Але треба вшарити: чим довше ти тягнеш із запуском продукту, тим довше ти без грошей.
“Це поширена помилка, особливо серед айтішників”, – каже Дрю Вільямс, експерт зі стартапів. “Вони хочуть створити додаток, і не випускають його поки він не в ідеальному стані, в результаті вони тратять забагато і часу, і грошей”.
Якщо конкретно, то ця помилка залишить тебе без т.з. “злітної смуги” – кешу, який потрібен, щоб забезпечувати себе з моменту, коли твій продукт готовий, але поки ще нема покупців.
“Ти мусиш придумати найпростішу, базову версію свого продукту і пошукати когось, хто б купив його”, – каже Вільямс. “Знайди одного-двох клієнтів, які будуть готові тестити твій товар і здійснювати ітерацію. Звичайно, продукт виявиться на практиці інакшим, ніж ти очікував, тоді ти зможеш його вдосконалити. З допомогою реального, живого клієнта ти замутиш кращий продукт дуже економічно ефективним способом”.
Дорога помилка #4: нерозуміння технології
Мері Джуттен колись започаткувала софтверну компанію, яка помагала окремим людям і бізнесам ідентифікувати і захищати інтелектуальну власність. Ідея в неї була класна, але вона дечого не знала. “Я розуміла, що наша програма має робити… Але я нічого не знала про програмування чи веб-розробку”, – розказує Джуттен, канадська сертифікована дипломована фінансистка.
В тому питанні вона поклалась на співзасновника, але коли з ним стосунки закінчились, Мері запанікувала. “Я зробила найгіршу помилку: орієнтувалась на найвигіднішу угоду, а не ознайомилась сама з різними мовами програмування і не залучила ще когось до спілки”.
Команда, яку вона найняла для розробки, казала Мері, що іде “не може” бути виконана одною мовою, а “має” бути зроблена іншою. “Якщо б до мене підійшов мій веб-дизайнер і сказав, що треба використати такий колір, а не інший, я б поставила 17 уточнюючих питань”, – пояснює Джуттен. “Але я ніколи не розпитувала про програмування, бо то були технології, а я була я”.
4-місячне “вікно” для розробки програми перетворилось у 8 місяців, потім ще плюс 9. Зрозумівши, яким немудрим був її підхід, Джуттен пішла на курси з програмування для підприємців і рекомендує іншим постійно вчитись, щоб розбиратись в усіх нюансах свого бізнесу.
Дорога помилка #5: економити на юристах
Тобін Бут, генеральний директор Blue Oak Energy (річний дохід – 20 мільйонів зелених), дуже шкодує, що економив на послугах юристів у період становлення фірми.
“Якби я міг зробити щось по іншому на самих початках, я б не пожалів кілька тисяч доларів на юриста, щоб той склав мені нормальний контракт”. У Бута в ті часи не було юриста, який би розумів його бізнес. Декілька перших клієнтів не розплатилися за послуги, і Тобін звернувся в колекторське агентство. Виявилось, що в контракті були положення, які не дозволяли йому стягнути борги.
Сара Шоу також пожаліла грошей на юристів, і по незнанню підписала контракт, за умовами якого, коли з’явились інвестори, її ім’я стало належати їм. “Тепер я не можу використати своє ім’я в бізнесі знов, – каже Шоу. “Якби ж я найняла тоді юриста, який би беріг мене”.
Дорога помилка #6: шкодувати грошей на маркетинг
“Люди думають, що хтось інший має продавати їх продукт, але я не згідний…” – каже Дрю Вільямс. Існує схожий міф, що можна покластись на соцмережі і привабити покупців безплатно. “Соцмережі не безплатні”, – каже він. “Щоб зробити це грамотно, треба затратити нереальну кількість часу, і це переважно займає півроку-рік, поки ти побачиш мінімальну динаміку. Так що це зовсім не швидко”.
Якщо ти не впевнений, скільки грошей виділити на маркетинг, Вільямс пропонує почати з 10-20% від твого цільового валового доходу. “Коли твій бізнес стане міцнішим?, витрачай 5-10%, і для найбільших компаній – переважно 5% або трохи менше”.
Якщо підсумувати, то стає ясно, економ і витрачай гроші з розумом. Переймай досвід успішних і мудрих підприємців, будуй свій бізнес мудро. І головне записуй важливі думки в записник.
Автор: Lorie A. Parch
Адаптований переклад: Настя Кметь
Оригінал статті: https://www.entrepreneur.com/article/232240
Усі права на статтю належать: Entrepreneur Media, Inc.