18 порад для бомбезної презентації
За даними масштабних опитувань публічні виступи для більшості людей є більшим страхом, ніж сама смерть. Тобто якщо ти збираєшся на похорон, то будеш краще почувати себе лежачи в труні, ніж говорячи прощальні слова. З переживаннями перед виступами дійсно важко справитись, але можна хоча б презентацію зробити максимально класною.
Щоб стати компетентним, а не просто впевненим в собі, спікером, треба багато практикуватись. Але перед тим, як відточувати свою майстерність, візьми до уваги кілька правил, пару порад і трохи корисних прийомів для ідеальної презентації.
#1 Правило “10-20-30”
Це правило для слайд-шоу, запропоноване Гаєм Кавасакі. Суть в тому, що перзентація в Powerpoint має мати не більше 10 слайдів, тривати не більше 20 хвилин і шрифт не має бути дрібнішим за 30 розмір. Автор правила каже, що навіть якщо твоя ідея колись переверне світ, ти всеодно маєш представити її суть за кілька хвилин в кількох слайдах з кількома словами в кожному слайді. Щоб людям зайшло.
#2 Розважай
Доповіді мають бути і розважальні, і інформативні одночасно. Це не означає, що тобі треба пританцьовувати, показувати фокуси чи щось подібне, коли говориш на серйозну тему. Але на відміну від мейлу чи статті, люди очікують отримати від перегляду презентації трохи (чи не трохи) емоцій. Тому, якщо будеш видавати сухі факти без пристрасті і гумору, не надійся на зацікавленість та уважність від аудиторії.
#3 Повільніше!
Знервовані, недосвідчені та невпевнені в собі часто говорять аж занадто швидко. Щоб не виглядати таким – спеціально зменши темп своєї мови і розстав акценти у вигляді пауз.
#4 Зоровий контакт…
… зі всіма в кімнаті. Маркетологи кажуть, що не варто фокусувати свою увагу тільки на керівництві. Секретарі та асистенти можуть мати переконливий вплив на вашого спільного боса.
#5. Суть в 15 словах
Можеш узагальнити свою ідею в 15 словах? Якщо ні, то подумай ще і переписуй, поки не вийде. Чим більше слів, тим менше вони ефективні. Знай найважливіші 15 слів, які ти зможеш не раз повторити, щоб просунути свою ідею.
#6 Правило “20-20”
Ще одна пропозиція для слайд-шоу: 20 слайдів по 20 секунд кожен. Цей метод допоможе тобі бути лаконічним і не знудити аудиторію.
#7 Не читай
Всі знають, що читати – це не круто. Але якщо поруч кольорові картинки і графіки, то норм. Правильно? Ніт. Якщо ти не можеш доповісти без постійних підглядань, то не до кінця розумієш те, про що говориш. І довіра слухачів падає з кожним твоїм підчитуванням.
#8 Використовуй історії
Якщо твоя презентація має бути “з тих довших”, пояснюй свою точко зору через коротенькі розповіді, легенди, анекдоти. Круті спікери точно знають, яку використати історію (справжню чи вигадану), щоб створити емоційний контакт між своїми ідеями та слухачами. А ти поки тренуйся.
#9 Будь почутим
Нема нічого гіршого, ніж спікер, якого ти не чуєш. Навіть з мікрофонами і підсилювачами треба постаратись, щоб тебе почули. Не треба кричати. Треба чітко і плавно вимовляти слова, не затримуючи частину звуків у горлі.
#10 Не тренуй жестикуляцію
Всі жести, які ти використовуєш, мають бути продовженням твоїх слів і емоцій, які ті слова викликають. Сплановані жести виглядають фальшиво, бо не пасують твоїй неусвідомленій мові тіла. В цій справі найкраще працює спонтанність.
#11 “Це хороше питання”
Можеш використати такі фрази, як “це дуже хороше питання”, або “добре, що ви це запитали”, щоб виграти кілька секунд для формулювання відповіді. Чи помітять слухачі, що ти такими фразами просто заповнюєш час, щоб подумати. Скоріше за все – ні. А навіть якщо і так, то все одно такі вставки кращі, ніж потім запинатися під час відповіді.
#12 Вдихай
Ти теж в своїх промовах частенько видаєш звуки “еее”, “иии”, чи вставляєш “нууу”? Звучить жахливо. Але що ще робити, коли твій мозок пригальмовує? А от що: просто глибоко вдихати носом. Це одразу покращує промову на 5 левелів. А головне, майже ніхто з аудиторії не зауважить таких пауз.
#13 Приходи завчасно
Дуже непрофесійно виглядає, коли доповідач крутиться біля апаратури, підключає проектор чи ще щось, коли в залі вже є люди, які чекають на презентацію. Тому приходи завжди раніше, розглянь приміщення, перевір всю техніку, передивись слайди. Повір: це збереже тобі багато нервів.
#14 Практикуйся
Знаходь можливості говорити перед публікою якнайчастіше. А крім того ще і перед зеркалом. А ще – в диктофон і на камеру. А потім – переглядай і переслуховуй, шукай помилки і виправляй їх. Практика зробить тебе компетентнішим і впевненішим в собі спікером. І коли прийде важливий день Х – ти будеш на висоті.
#15 Не проси вибачення
Вибачення потрібні тільки якщо ти зробив щось не так. Не треба просити вибачення за кожну дрібницю, щоб загладити нестачу компетентності. І не проси вибачення за те, що нервуєшся, чи за те, що тобі не вистачило часу підготуватися. Більшість слухачів могли того навіть не зауважити, тому не треба спеціально звертати їх увагу на всі недоліки презентації.
#16 Проси вибачення
… якщо ти неправий. Це єдиний виняток до попереднього правила. Варто вибачитись за запізнення чи за допущення помилки. Зрозуміло, що ти хочеш завжди виглядати впевнено і солідно. Але вихованість і порядність не перестають бути актуальними.
#17 Стань слухачем
Коли готуєш промову спробуй подивитись на себе і послухати себе зі сторони. Ніби ти слухач. І запитай себе (як слухача), що не зрозуміло, що не подобається, що звучить по-дурному і від чого тобі стає нудно. Хай твої ж відповіді тебе і направляють. Так промова стане набагато доступнішою і приємнішою для аудиторіі.
#18 Отримуй задоволення
Здається неможливим? Трошки практики – і ти обов’язково наповниш презентацію своєю зацікавленістю в її темі. А ентузіазм, як відомо, заразна штука.
Знаєш від чого точно можна кайфанути? Від нового записника like U. Замовляй собі ідеального помічника, щоб записувати найважливіше.
Автор: Scott H Young
Адаптований переклад: Настя Кметь
Оригінал статті: https://www.lifehack.org/articles/communication/18-tips-for-killer-presentations.html
Усі права на статтю належать: Lifehack